patronat naukowy
Polskiego
Towarzystwa
Farmaceutycznego
poprzednie numery
wyszukiwanie artykułów





Copyright @ Pol J Cosmetol
 
ISSN 1731-0083
piątek, 29.03.2024
PL EN
Strona główna |  Rada Redakcyjna |  Redakcja |  Prenumerata |  Info dla autorów |  Szkolnictwo |  Partnerzy
Pol J Cosmetol 2008, 11(2): 108-120pl,endodaj do koszyka

Moc feromonów we flakonie perfum


Elżbieta Potargowicz

Katedra Fizjologii Doświadczalnej i Klinicznej, Uniwersytet Medyczny w Łodzi

Streszczenie
Feromony to najnowszy trend w światowej perfumerii - związki te służą do przekazywania informacji między osobnikami tego samego gatunku. W dosłownym tłumaczeniu oznaczają przekaźniki podniecenia. Feromonami posługuje się większość żywych organizmów. Ich wykrywanie jest niezmiernie trudne z uwagi na niskie stężenie jak i brak specjalnych testów potwierdzających ich faktyczne istnienie i działanie.
Praca prezentuje obecny stan wiedzy o ludzkich feromonach, czyli systemie chemicznej komunikacji człowieka. Obiektywnie przedstawiono argumenty tak za, jak i przeciw ich stosowaniu w przemyśle perfumeryjnym. Praca łączy informacje z chemii organicznej i analitycznej, botaniki, fizjologii jak również medycyny.

Słowa kluczowe: komunikacja chemiczna, feromony, organ lemieszowo-nosowy