Kosmetyki XXI wieku - nanokosmetykiLidia Chrząstek, Barbara Dondela Zespół Dydaktyki i Chemii Praktycznej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Streszczenie Cel pracy. Celem artykułu jest jest analiza wyników przeprowadzonej ankiety czyli zbadanie opinii oraz spostrzeżeń kobiet używających do pielęgnacji skóry kosmetyków, których produkcja oparta jest na nowoczesnej dziedzinie nauki jaką jest nanotechnologia. Ankieta miała również na celu porównanie efektywności działania nanokosmetyków i kosmetyków tradycyjnych. Materiały i metodyka. Opracowano ankietę składającą się z 17 pytań (jedno- lub wielokrotnego wyboru) dotyczących cech i właściwości nanokosmetyków. Ankieta została przeprowadzona w styczniu 2009 r. na terenie Częstochowy i okolic. Miejscem przeprowadzenia badań były uczelnie wyższe, salony odnowy biologicznej, sklepy kosmetyczne, apteki oraz przypadkowo spotkane osoby. W badaniach brały udział kobiety w przedziale wiekowym od 20 do ponad 50 roku życia. Ankieta została przeprowadzona anonimowo. Wyniki i ich omówienie. Z przeprowadzonych badań wynika, że najczęściej po kosmetyki przeciwzmarszczkowe sięgają kobiety po 45 roku życia, jak również, w następnej kolejności kobiety w wieku od 31-45 lat. Największym zainteresowaniem wśród nanokosmetyków cieszą się kremy zawierające nanokapsułki, w których zamknięte są substancje aktywne. Wypowiedzi respondentów wskazują, że nanokosmetyki są bardziej skuteczne niż kosmetyki tradycyjne; zapewniają lepsze nawilżenie i oczyszczenie skóry, redukują przebarwienia skórne, spłycają drobne zmarszczki oraz zapobiegają pojawieniu się nowych, jak również sprawiają, że skóra jest jędrna i odświeżona. Nie stwierdzono efektów ubocznych nanokosmetyków, a jedyną ujemną cechą jest ich cena, która w porównaniu z innymi kosmetykami jest dużo wyższa. Wnioski. Wyniki ankiety wskazują, że nanokosmetyki skuteczniej poprawiają wygląd skóry niż tradycyjne kosmetyki i wywierają pozytywny wpływ na samopoczucie kobiet. Słowa kluczowe: nanokosmetyki, nanokapsułki, liposomy |