patronat naukowy
Polskiego
Towarzystwa
Farmaceutycznego
poprzednie numery
wyszukiwanie artykułów





Copyright @ Pol J Cosmetol
 
ISSN 1731-0083
piątek, 29.03.2024
PL EN
Strona główna |  Rada Redakcyjna |  Redakcja |  Prenumerata |  Info dla autorów |  Szkolnictwo |  Partnerzy
Pol J Cosmetol 2012, 15(3): 200-205endodaj do koszyka

Kosmetyki antycellulitowe dostępne na polskim rynku kosmetycznym


Paulina Malinowska

Katedra Technologii i Analizy Instrumentalnej, Wydział Towaroznawstwa, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Streszczenie
Wstęp. Cellulit jest powszechnym problemem kosmetycznym, dlatego też na rynku kosmetycznym dostępnych jest kilkaset kosmetyków i kosmeceutyków antycellulitowych.
Cel pracy. Celem pracy było przeprowadzenie analizy oferty rynkowej kosmetyków antycellulitowych dostępnych w hipermarketach na polskim rynku kosmetycznym.
Materiały i metody. Poddano analizie 74 produkty antycellulitowe dostępne na polskim rynku kosmetycznym w hipermarketach na terenie Poznania w okresie od 01-30.07.2012 roku. Analizowane produkty pochodziły od polskich i zagranicznych producentów kosmetyków takich jak: Bielenda, Cederroth Polska (Soraya), Dax Cosmetics, Dr Irena Eris, Eveline Cosmetics, Kolastyna, L´Oreal (Garnier), Miraculum, Nivea Polska, Oceanic, Pharma CF, Ziaja. Zbadano zakres stosowania składników aktywnych - czystych związków i naturalnych ekstraktów w analizowanych produktach oraz ich formy fizykochemiczne.
Wyniki. Analiza wykazała, że antycellulitowe kosmetyki pielęgnacyjne do ciała (stanowiły 85,1% wszystkich analizowanych produktów) są większą kategorią kosmetyczną niż antycellulitowe produkty oczyszczające (stanowiły 14,9% wszystkich analizowanych produktów) w ofertach producentów kosmetyków. Najczęściej stosowanymi składnikami aktywnymi produktów antycellulitowych okazały się: kofeina, karnityna i witamina E. Jeśli chodzi o ekstrakty roślinne, wąkrota azjatycka (Centella asiatica), bluszcz pospolity (Hedera helix), guarana (Paullinia cupana) i miłorząb japoński (Ginkgo biloba) występują najczęściej w recepturach kosmetyków antycellulitowych.

Słowa kluczowe: cellulit, kosmetyki, rynek kosmetyczny