patronat naukowy
Polskiego
Towarzystwa
Farmaceutycznego
poprzednie numery
wyszukiwanie artykułów





Copyright @ Pol J Cosmetol
 
ISSN 1731-0083
piątek, 14.03.2025
PL EN
Strona główna |  Rada Redakcyjna |  Redakcja |  Prenumerata |  Info dla autorów |  Szkolnictwo |  Partnerzy
Pol J Cosmetol 2010, 13(1): 54-64pl,endodaj do koszyka

Kryteria wyboru past do zębów przez studentów w Polsce i na Ukrainie


Bogdan Hromovyk 1/, Sofia Tereshtshuk 1/, Iryna Vermenitsheva 1/, Tomasz Zaprutko 2/, Lucjusz Zaprutko 2/

1/ Narodowy Uniwersytet Medyczny im. Daniła Halickiego we Lwowie, Ukraina
2/ Wydział Farmaceutyczny, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Polska

Streszczenie
Wprowadzenie. Mycie zębów z wykorzystaniem pasty jest ciągle najskuteczniejszą metodą dbałości o higienę jamy ustnej i walki z próchnicą. Studenci uczelni medycznych powinni mieć tego szczególną świadomość. Dlatego badaniami konsumenckimi objęto tę właśnie grupę osób.
Cel. Ocena preferencji w wyborze i świadomym stosowaniu past do zębów przez studentów kierunków farmacji i kosmetologii w Polsce i na Ukrainie.
Materiał i metody. Badaniami konsumenckimi, prowadzonymi metodą ankietową, objęto studentów farmacji z Odessy, Lwowa, Sosnowca i Poznania oraz studentów kosmetologii z Poznania. Zebrano, przeanalizowano i poddano krytycznej ocenie porównawczej odpowiedzi dotyczące oczekiwań, co do składu i sposobu działania kupowanych past do zębów, preferowanych miejsc zakupu i przyczyn ich wyboru, czynników decydujących o wyborze danego rodzaju pasty, częstotliwości zmieniania rodzaju pasty oraz źródeł informacji o pastach do zębów.
Wyniki. Stwierdzono, że istnieje istotne zróżnicowanie w kryteriach wyboru past do zębów pomiędzy studentami poszczególnych ośrodków akademickich. Motywy i sposób stosowania past odbiegają od przyjętych w tym zakresie norm. Stopień wykorzystania informacji o pastach jest niewielki, a personel fachowy nie stanowi w tym zakresie podstawowego źródła wiadomości. Na rynku zdecydowanie dominują 3 podstawowe marki past do zębów. Pasty o właściwościach leczniczych stosowane są bardzo rzadko.
Wnioski. Pasta do zębów uznawana jest za artykuł higieniczny pierwszej potrzeby, a nie za produkt kosmetyczny lub leczniczy. Niezbędne jest dotarcie do użytkowników past z wyczerpującymi informacjami prowadzącymi do bardziej świadomego i uzasadnionego ich codziennego stosowania.

Słowa kluczowe: pasty do zębów, kryteria wyboru, ocena konsumencka, Polska a Ukraina