Kryteria wyboru past do zębów przez studentów w Polsce i na UkrainieBogdan Hromovyk 1/, Sofia Tereshtshuk 1/, Iryna Vermenitsheva 1/, Tomasz Zaprutko 2/, Lucjusz Zaprutko 2/ 1/ Narodowy Uniwersytet Medyczny im. Daniła Halickiego we Lwowie, Ukraina 2/ Wydział Farmaceutyczny, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Polska Streszczenie Wprowadzenie. Mycie zębów z wykorzystaniem pasty jest ciągle najskuteczniejszą metodą dbałości o higienę jamy ustnej i walki z próchnicą. Studenci uczelni medycznych powinni mieć tego szczególną świadomość. Dlatego badaniami konsumenckimi objęto tę właśnie grupę osób. Cel. Ocena preferencji w wyborze i świadomym stosowaniu past do zębów przez studentów kierunków farmacji i kosmetologii w Polsce i na Ukrainie. Materiał i metody. Badaniami konsumenckimi, prowadzonymi metodą ankietową, objęto studentów farmacji z Odessy, Lwowa, Sosnowca i Poznania oraz studentów kosmetologii z Poznania. Zebrano, przeanalizowano i poddano krytycznej ocenie porównawczej odpowiedzi dotyczące oczekiwań, co do składu i sposobu działania kupowanych past do zębów, preferowanych miejsc zakupu i przyczyn ich wyboru, czynników decydujących o wyborze danego rodzaju pasty, częstotliwości zmieniania rodzaju pasty oraz źródeł informacji o pastach do zębów. Wyniki. Stwierdzono, że istnieje istotne zróżnicowanie w kryteriach wyboru past do zębów pomiędzy studentami poszczególnych ośrodków akademickich. Motywy i sposób stosowania past odbiegają od przyjętych w tym zakresie norm. Stopień wykorzystania informacji o pastach jest niewielki, a personel fachowy nie stanowi w tym zakresie podstawowego źródła wiadomości. Na rynku zdecydowanie dominują 3 podstawowe marki past do zębów. Pasty o właściwościach leczniczych stosowane są bardzo rzadko. Wnioski. Pasta do zębów uznawana jest za artykuł higieniczny pierwszej potrzeby, a nie za produkt kosmetyczny lub leczniczy. Niezbędne jest dotarcie do użytkowników past z wyczerpującymi informacjami prowadzącymi do bardziej świadomego i uzasadnionego ich codziennego stosowania. Słowa kluczowe: pasty do zębów, kryteria wyboru, ocena konsumencka, Polska a Ukraina |