Analiza wpływu 5-dniowej kuracji kremem z wodnym ekstraktem pyłku pszczelego na wybrane cechy skóry rąkMagdalena Śliwa 1/, Olga Czerwińska-Ledwig 2/, Anna Piotrowska 2/ 1/ Koło Naukowe przy Zakładzie Biochemii i Podstaw Kosmetologii, Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie 2/ Katedra Kosmetologii, Wydział Rehabilitacji Ruchowej, Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie Streszczenie Wstęp. Pyłek kwiatowy, zbierany przez pszczoły to surowiec naturalny bogaty w substancje biologicznie czynne takie jak: enzymy, polifenole, węglowodany, białka, tłuszcze i kwasy tłuszczowe oraz aminokwasy. Wiele z nich ma uznaną rolę w preparatach kosmetycznych. Cel. Celem pracy była ocena wpływu kremu z dodatkiem wodnego ekstraktu z pyłku pszczelego na nawilżenie i poziom pH skóry dłoni u młodych kobiet. Materiał i metody. 14 studentek kosmetologii, które spełniały określone kryteria włączenia (brak uczulenia na produkty pszczele, niestosowanie diet eliminacyjnych, brak chorób dermatologicznych i endokrynologicznych oraz negatywny wynik testu płatkowego na badany krem) na drodze losowania przydzielono do grup: badanej stosującej krem z pyłkiem lub kontrolnej stosującej bazę kremową. Przed rozpoczęciem 5 dniowej kuracji oraz po jej zakończeniu, probantki zostały poddane badaniu nawilżenia i poziomu pH skóry. Badanie ankietowe pozwoliło na subiektywną ocenę stanu skóry. Wyniki. Wskazano wzrost nawilżenia w obu grupach (odpowiednio p=0,0471 i p=0,1498 dla grupy badanej i kontrolnej). Poziom pH naskórka w obydwu grupach obniżył się: w grupie badanej o 0,12 jednostki (p=0,1276), a w grupie kontrolnej o 0,42 jednostki (p=0,1770). Wolontariuszki z grupy badanej stwierdziły subiektywnie większy poziom nawilżenia skóry. Wnioski. Badania potwierdziły, że już 5 dniowa kuracja kremem z wodnym ekstraktem z pyłku pszczelego daje subiektywnie oceniany wzrost nawilżenia skóry. Obserwacje z dłuższym okresem ekspozycji wydają się wskazane. Słowa kluczowe: pyłek pszczeli, apiterapia, produkty naturalne, produkty pszczele, kosmetyczne składniki aktywne |